Dodano 08/07/2017

Ile metrów da ci deweloper

Klienci chcą mieć dużo pomieszczeń na stosunkowo niedużej powierzchni. Ale przybywa chętnych na większe mieszkania.

Jaką wielkość mają mieszkania planowane na nowych osiedlach? Czy powierzchnie lokali wciąż się kurczą? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl:

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom:

Średnia powierzchnia kupowanych mieszkań na przestrzeni ostatnich lat nie spada, obserwujemy nawet jej niewielki wzrost. Wyzwaniem dla architektów i deweloperów jest projektowanie kompaktowych układów mieszkań, w których każdy metr jest wykorzystywany w 100 procentach.

Coraz częściej klienci poszukują mieszkań o większej liczbie pomieszczeń, ale niekoniecznie o dużym metrażu, za to w pełni funkcjonalnych. Największą popularnością cieszą się lokale trzypokojowe, których powierzchnia zaczyna się od 51 mkw. Oferujemy mieszkania czteropokojowe o powierzchni od 68 mkw. Zapotrzebowanie na lokale o mniejszych metrażach, które stanowią ważną część naszej oferty, jest wciąż dość duże.

Yael Rothschild, prokurent Mill-Yon Gdańsk:

Trendem na rynku jest projektowanie nieco mniejszych mieszkań niż kilka lat temu. Już na etapie projektu kładziemy nacisk na funkcjonalność mieszkań. Pomocne są w tym sugestie mieszkańców gotowych osiedli, dzięki którym dowiadujemy się, jakie rozwiązania zdają egzamin. W inwestycji Aura Garden na przykład najpopularniejsze są trzypokojowe mieszkania o powierzchni 47-49 mkw. w cenie od 243 tys. zł.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest:

W ostatnich latach obserwujemy tendencję do zmniejszania się metrażu lokali. Klienci oczekują teraz jak najwięcej pomieszczeń o niedużym metrażu. Jeszcze kilka lat temu normą były mieszkania dwupokojowe o powierzchni od 50 do 55 mkw. Teraz często na takiej powierzchni znajdziemy mieszkania trzypokojowe. Kiedyś kawalerki miały od 35 mkw. do 40 mkw., a teraz tyle metrów mają często mieszkania dwupokojowe.

Ewelina Krosta, reprezentująca WAN:

Zdecydowanie możemy mówić o tendencji zmniejszania się metrażu budowanych ostatnio mieszkań. Zapotrzebowanie na takie lokale jest dużo większe. Klienci chętniej kupują mieszkania dwupokojowe na 35-40 mkw. i trzypokojowe o powierzchni 50-60 mkw. Dlatego w naszej nowej krakowskiej inwestycji postawiliśmy właśnie na mniejsze metraże, co okazało się to trafną decyzją, bo lokale cieszą się ogromnym zainteresowaniem.

Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa:

Małe funkcjonalne lokale znajdują nabywców już w pierwszych tygodniach po rozpoczęciu sprzedaży. Najczęściej na ich zakup decydują się osoby młode, dla których kawalerka lub niewielkie mieszkanie dwupokojowe stanowią alternatywę dla wynajmu. Dostrzegamy jednak, że regularnie wzrasta zainteresowanie nabywców większymi mieszkaniami. Tym samym, w kolejnych etapach naszych inwestycji do sprzedaży trafiają lokale odpowiadające temu trendowi.

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service:

Obserwujemy tendencję zwiększania się metrażu sprzedawanych lokali. Nie jest to duża różnica, bo powierzchnia mieszkań jest większa średnio o 2-3 mkw. Śmiało można jednak stwierdzić, że z roku na rok klienci decydują się na kupno większego lokum.

Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates:

Zmienia się rynkowa tendencja dotycząca powierzchni projektowanych mieszkań. Lokale są średnio o kilka mkw. mniejsze niż jeszcze parę lat temu. Obserwujemy również, że naszym klientom zależy na możliwie dużej liczbie pomieszczeń, nawet na mniejszej powierzchni. Przykładowo, jeśli powierzchnia mieszkania ma mieć 60 mkw., klienci wolą na niej trzy mniejsze pokoje niż dwa większe.

Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment:

Dział handlowy, który ściśle współpracuje z biurem projektowym bardzo uważnie obserwuje potrzeby klientów. Nasze mieszkania od lat mają takie metraże, które cieszą się największym zainteresowaniem potencjalnych nabywców i nie zauważamy tendencji do zmniejszania się lokali. Choć zdarzało się, że oferowaliśmy mieszkania o powierzchni 23 mkw., większość kupujących preferuje lokale o powierzchni powyżej 26 mkw., a mieszkania dwupokojowe o metrażu większym niż 33 mkw.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding:

Na przełomie ostatnich lat nie odnotowaliśmy istotnej zmiany, która wskazywałaby na tendencję do zmniejszania się powierzchni mieszkaniowych. Widoczne różnice można zauważyć dopiero porównując dzisiejszą strukturę mieszkań z tą sprzed dziesięciu lat.

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp:

Niewątpliwie można zauważyć różnicę pomiędzy dzisiejszymi projektami a tymi sprzed dziesięciu lat. Dziś budowane lokale są lepiej przemyślane, bardziej funkcjonalne i kompaktowe. Główne oczekiwania klientów szczególnie się nie zmieniały - to chęć zakupu mieszkania w wybranej lokalizacji za możliwie najniższą cenę. Oczywisty wpływ na jej wysokość ma wielkość lokalu przy zachowaniu jego zakładanej funkcji. Zrozumieli to deweloperzy działający na rynku. Poza segmentem apartamentów, wybór pomiędzy dwójką o metrażu 45 mkw. za 225 tys. zł a mieszkaniem o powierzchni 55 mkw. za 275 tys. które oferuje te same funkcje, jest dla klientów oczywisty. Pewne zmiany preferencji jednak widać. Klienci szukający mieszkań dla siebie, wybierają większe lokale. Inwestorzy mają niezmienne oczekiwania. Poszukują możliwie najmniejszych mieszkań przy zachowaniu zakładanej liczby pomieszczeń.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic:

Sposób projektowania mieszkań zmieniły się po kryzysie w latach 2008-2009, który wymusił aranżowanie jak największej liczby pokoi na jak najmniejszym metrażu lokali. A to względu na ograniczone możliwości nabywców. Dziś zauważamy raczej odwrotną tendencję. Od ok. trzech - czterech lat wraz z poprawiającą się sytuacją gospodarczą i większymi możliwościami nabywczymi, widać większe zainteresowanie lokalami trzy- i czteropokojowymi. Od tego czasu jednak, poza mieszkaniami o standardowej wielkości, mamy w ofercie również tzw. lokale kompaktowe, którymi także interesują się klienci.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord:

Nie od dziś wiadomo, że mieszkania kompaktowe najszybciej znikają z oferty. W związku z tym w naszych inwestycjach jest sporo niewielkich lokali. Oferujemy mieszkania od 28 mkw.

Więcej na rp.pl.

Czytaj również

Czytaj więcej

Zobacz również