Dodano 23/09/2017

Chętni na więcej metrów

Zarobki Polaków rosną. Klienci często decydują się na kupno większego i bardziej komfortowego lokum.

Czy na przestrzeni ostatnich lat zmieniła się struktura sprzedaży na rynku deweloperskim? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl:

Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper:

Zainteresowanie dużymi, czteropokojowymi mieszkaniami i apartamentami jest stabilne. Powierzchnie od 80 do niemal 100 mkw. to atrakcyjna alternatywa dla domu. Na takie lokale często decydują się rodziny z dziećmi, poszukujące mieszkania o podwyższonym standardzie w centrum lub jego pobliżu.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska:

Przybywa chętnych na duże mieszkania, zarówno te tańsze, jak i droższe. Zamiast kawalerek klienci często wybierają lokale dwupokojowe. Nie brakuje też chętnych na ponad 100-metrowe lokale, także z segmentu premium.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom:

Średnia powierzchnia kupowanych mieszkań nie spada od lat, a nawet obserwujemy jej niewielki wzrost. Największą popularnością wciąż cieszą się lokale dwu- i trzypokojowe. Wyzwaniem dla architektów i deweloperów jest projektowanie kompaktowych mieszkań, w których każdy metr będzie w pełni wykorzystany. Coraz częściej klienci poszukują lokali z większą liczbą pomieszczeń. Największą popularnością cieszą lokale trzypokojowe. Ich metraże na naszych osiedlach zaczynają się od 51 mkw.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest:

Rośnie zainteresowanie większymi, a co za tym idzie droższymi mieszkaniami. Staramy się reagować na zmiany rynkowe, dlatego tego typu lokale uwzględniamy w nowych inwestycjach. Poza małymi i średnimi mieszkaniami w ofercie mamy także większe lokale. Część mieszkań można łączyć. Większe lokale planujemy często na ostatnich kondygnacjach. Oferujemy takie lokale w naszych najnowszych inwestycjach w Warszawie - Apartamenty Przy Agorze 6 na Bielanach i Apartamenty Okopowa 58 na Woli.

Yael Rothschild, prokurent Mill-Yon Gdańsk:

Bardzo duże zainteresowanie budzą trzy- i czterpokojowe mieszkania w warszawskim Miasteczku Wilanów. Kupują je m.in. osoby, które kilka lat temu kupiły mniejsze lokale, założyły rodziny i planują pozostać w Miasteczku Wilanów. W innych inwestycjach największą popularnością cieszą się małe lokale o funkcjonalnym układzie.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu J.W. Construction Holding:

Nie zauważamy wzrostu popytu na większe mieszkania. Daje się zauważyć wręcz odwrotną sytuację. Klienci szukają kawalerek i lokali dwupokojowych o powierzchni ok. 30-40 mkw. Część klientów poszukuje małych mieszkań w celach inwestycyjnych. W ofercie mamy też lokale o podwyższonym standardzie.

Ewelina Krosta, reprezentująca WAN:

Klienci najchętniej wybierają najtańsze mieszkania. Najdroższe, najatrakcyjniejsze lokale cieszą się niezmiennie mniejszym zainteresowaniem. Na mieszkania z pięknym widokiem na zabytkowy park decydują się zamożni klienci, także obcokrajowcy, dla których cena nie gra roli i są gotowi zapłacić więcej za imponujący widok z okien.

Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates:

Klienci preferują mieszkania z większą liczbą pomieszczeń, ponieważ daje im to możliwość różnorodnej aranżacji. Jeśli nabywca staje przed wyborem, czy kupić dużą kawalerkę czy mieszkanie o tej samej powierzchni, ale z dwoma pokojami, z reguły częściej wybiera to drugie. Dwa pomieszczenia można wydzielić na salon i sypialnię lub salon i pokój dla dziecka, a kawalerka takiej możliwości nie daje. Niektórym rodzinom są potrzebne cztery pokoje.

Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa:

W inwestycjach na warszawskiej Woli, w rejonie Jana Kazimierza, regularnie wzrasta zainteresowanie nabywców większymi mieszkaniami. Projektując i wprowadzając do sprzedaży kolejne etapy Miasta Wola i Stacji Kazimierz, przygotowaliśmy ofertę odpowiadającą na zapotrzebowanie rynku. Niewątpliwym atutem większych mieszkań, oprócz rozbudowanych możliwości aranżacyjnych i oferowanej przestrzeni jest również cena za mkw., która niejednokrotnie jest niższa nawet o kilka procent w porównaniu z lokalami jedno- i dwupokojowymi.

Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment:

Nie notujemy zwiększonego popytu na droższe i większe mieszkania, dlatego w naszej ofercie większość lokali to małe jedno- lub dwupokojowe lokale. Choć trzeba przyznać, że nie brakuje chętnych także na większe metraże.

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp:

Mamy dwie podstawowe grupy klientów. Inwestycyjnych, kupujących mieszkania za gotówkę lub z niewielkim wsparciem kredytu z przeznaczeniem na wynajem. I tu kryteria są niezmienne, kupują jak najmniejsze, kompaktowe mieszkania w centrum miasta, blisko ważnych ośrodków akademickich, biurowych. Ta grupa jest bardzo aktywna w ostatnich latach z uwagi na brak opłacalnej alternatywy dla inwestycji na rynku. Drugą grupą klientów są osoby kupujące mieszkania dla siebie. Zakup zazwyczaj odbywa się przy udziale kredytu, a nabywcy dążą do nabycia możliwie dużego lokalu. Ze względu na rosnące zarobki, niską stopę bezrobocia i niskie stopy procentowe, klienci mają rekordowo dużą zdolność nabywczą. Świadczy o tym indeks dostępności cen mieszkań, który jest niemal dwukrotnie wyższy niż w 2007 roku. W przypadku tej grupy klientów widzimy wzrost zainteresowania zakupem większego mieszkania w lepszej lokalizacji.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord:

Strukturę oferty naszych mieszkań dopasowujemy na bieżąco do potrzeb rynkowych. Największą popularnością cieszą się mieszkania dwu- i trzypokojowe i takich lokali jest w naszej ofercie najwięcej. Rzeczywiście, nie ma problemu ze znalezieniem nabywców na duże mieszkania, cztero- i pięciopokojowe, ale wciąż nie są to lokale najbardziej popularne. Wyjątek stanowią apartamenty z tarasami lub ogrodami w najlepszych lokalizacjach, których zwykle jest mniej niż chętnych na nie.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic:

Daje się zauważyć większy popyt na mieszkania trzypokojowe. Taka tendencja pojawiła się już cztery lata temu. Ostatnie dwa- trzy lata to powrót zainteresowania większymi, funkcjonalnymi lokalami o powierzchni ok. 70 mkw.

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service:

Zwiększa się metraż sprzedawanych lokali. Na przestrzeni ostatnich lat jest to powierzchnia większa średnio o dwa - trzy mkw. W związku z tym, że zarobki Polaków rosną, klienci często decydują się na kupno większego i bardziej komfortowego lokum.

Więcej na: rp.pl

Czytaj również

Czytaj więcej

Zobacz również